Oefentoets Hoofdstuk 6

U krijgt nu als oefentoets vijf random vragen. Als u uw email adres invult, ontvangt u de vragen, uw eigen antwoorden en de juiste antwoorden per email. Veel succes!

Welkom bij de oefentoets van Hoofdstuk 6

Liever deelnemen aan een klassikale examentraining? Klik hier voor de mogelijkheden!

Door uw e-mail adres in te vullen, ontvangt u de antwoorden automatisch in uw mailbox. Hiermee abonneert u zich ook meteen op relevante nieuwsberichten, gerelateerd aan Procesmanagement in de praktijk. U kunt zich op elk moment hiervoor afmelden!

Nu ook beschikbaar: Werkboek deel I en II

e-mail adres:
1. 

Een gemeentelijke organisatie beoordeelt vergunningsaanvragen. De organisatie heeft een House of Quality opgezet (zie hieronder).



Analyseer het House of Quality. Welke Critical to Quality-factor is voor deze gemeentelijke organisatie het meest belangrijk?

2. 

Tijdens een onderzoek naar het uitvallen van motoren bij een bepaald type auto geeft de boordcomputer onvoldoende inzicht in de oorzaken van het falen. Ruim 99% van de oorzaken is bekend, maar de fabrikant wil juist die oorzaken in kaart brengen die kennelijk zonder voorspelbaar patroon en zonder verklaarbare oorzaak plaatsvinden, maar wel substantiële impact hebben.

Is de ANOVA-analyse in deze situatie een geschikt instrument? Motiveer uw antwoord.

3. 

Bij de technische dienst van een ziekenhuis werken medewerkers van verschillende leeftijden in functieschalen 2 tot en met 6. Elke klus die een medewerker verricht, wordt door de klant beoordeeld met een cijfer. De manager van de technische dienst wil nagaan of de kwaliteitsbeoordeling door de klant afhankelijk is van zijn leeftijd en functieschaal. Hij wil daarom een regressie analyse uitvoeren en heeft de resultaten van zijn onderzoek verwerkt in een spreidingsdiagram.



Welke conclusie kan de manager van de technische dienst trekken uit dit spreidingsdiagram?

4. 

Als een proces van meerdere factoren afhankelijk is, hoe kunt u dan de invloed van elke individuele factor onderzoeken?

5. 

Een organisatie heeft een Six Sigma project uitgevoerd en heeft verschillende oplossingsrichtingen bedacht. Per oplossingsrichting is bekeken welke positieve bijdrage het project zal hebben op de:


  • totale financiele huishouding

  • klanttevredenheid

  • doorlooptijd van de verbetermaatregel

  • herhaalbaarheid van de verbetermaatregel

  • complexiteit van de verbetermaatregel


In onderstaande tabel zijn de belangrijkste verbetermaatregelen opgenomen.



Welke oplossing(en) kan de organisatie het beste kiezen?


Klik op "Inleveren" om uw resultaten te zien!